وکیل از کارافتادگی

وکیل از کارافتادگی

در ای مقاله میخواهیم راجب از کارفتادگی و شرایط آن برای شما توضیح بدهیم و بگوییم که وکیل از کارافتادگی چگونه است و چرا باید در این راستا با یک وکیل مشاوره داشته باشید.

منظور از وکیل از کارافتادگی چیست

همانگونه که می دانید یکی از مسائلی که در قراردادهای عمر جمعی به سازمان ها داده می شود ، پوشش خطر از کارافتادگی ناشی از بیماری صعب العلاج یا ناتوانی در اثر عارضه های سلامتی و جسمانی است به طوری که فرد به طور کامل قادر به به انجام هر گونه شغل و کاری نبوده است و دیگر نمی تواند به خوبی سابق در محل شرکت و موقعیت کاری خودش اشتغال داشته باشد .

چگونه از کارافتادگی اثبات می شود

روشن و واضح است که این از کار افتادگی باید پس از انجام کلیه معالجات و معاینات روشن و احراز شود و مشخص گردد که امکان بهبودی وجود ندارد و یا برای همیشه باید از انجام فعالیتهای روزمره خودداری کند . بهتر است در این خصوص به تعریف های زیر نیز نگاهی بیاندازید.

انواع از کارافتادگی در قانون

از کارافتادگی کامل

این شکل از کارافتادگی ، به نحوی است که بیمه شده را به طور کلی از انجام کار عادی شغلی حرفه یا وظایف روزمره باز می دارد و فرد مطلقا قادر به انجام هیچ کاری نیست .

از کار افتادگی جزیی

شکلی از کارافتادگی است که بیمه شده را تا حدود قابل توجهی از انجام کار ، حرفه یا وظایف روزمره او باز دارد و انجام این وظایف برای او سخت و دشوار خواهد بود .

 از کارافتادگی دائم

از کارافتادگی است که به مدت ۳۶۵روز ( یک سال تمام ) ادامه داشته باشد و کور سوی امیدی هم برای بهبود و سلامت پیدا کردن شخص بعد از دوره ذکر شده وجود نداشته باشد . در این صورت عنوان می شود که فرد به طور دائم از کار افتاده شده است .

نکته : همانگونه که مستحضر می باشید در بیمه نامه های عمر که جدیداً تدوین شده اند چنانچه بیمه گذار درخواست کند ، پوشش بیمه از کار افتادگی دائم یا کامل را می توان بر اساس شرایط زیر مشخص کرد که نهایتا از پرداخت حق بیمه ماهیانه معاف شود . در واقع تعریف هایی که در بالا به آنها اشاره شد جهت معافیت از پرداخت حق بیمه که نوعی غرامت است کافی نیست .

شرایط وکیل از کارافتادگی

  • طع یا فلج شدن دو دست یا دو پا یا یک دست و یک پا و یا از دست دادن بینایی هر دو چشم.
  • از کارافتادگی کامل و دائم به خاطر چیزهایی غیر از آن چه که در بند یک به آن اشاره شده است و این مسئله منوط به ارائه مدارک و اسناد کافی و تاییدیه یک پزشک معتمد می باشد .
  • از کارافتادگی در شرایطی دائم و کامل شناخته می‌شود که تحت هیچ شرایطی قابل درمان نباشد .
  • معافیت از پرداخت حق بیمه در هر شکلی حداقل شش ماه بعد از تائید از کارافتادگی توسط پزشک معتمد بیمه گر اعمال خواهد شد .
  • پذیرفتن معافیت از پرداخت حق بیمه حداکثر تا سن۶۰ سالگی خواهد بود .
  • از کارافتادگی های به خاطر صدمه بدنی یا جرح توسط فرد بیمه شده یا ذینفع به شکلی عمدی یا توسط عملیات مربوط به جنگ یا عملیات مربوط به سازمان های نظامی یا اشتغال در هر نوع سازمان تدافعی غیرنظامی که به شکلی با نیروهای مسلح همکاری و ارتباط دارند مشمول معافیت از پرداخت حق بیمه نمی‌شوند و بیمه شده ناچار است که حق بیمه خود را در هر شرایطی پرداخت کند .
  • در دیگر موارد ضرورت ها و مقررات بیمه نامه برقرار و قابل اجرا است .

مراحل پرداخت غرامت از کارافتادگی

  1. درخواست بیمه گذار
  2. فتوکپی شناسنامه بیمه شده
  3. گواهی پزشک معالج و معتمد
  4. تمامی مدارک و اسناد پزشکی مبنی بر حداقل ۶ ماه از کارافتادگی
  5. نظر و رای کمیسیون پزشکی سازمان مربوطه بیمه گذار
  6. تائید بیمه نامه ( استعلام )

باید ذکر کرد که در قرارداد کارکنان شرکت ، ملاک و معیار از کارافتادگی تاریخ حکم کارگزینی است که براساس نظریه کمیسیون ۱۳۳ آیین نامه استخدامی مشخص شده است .

نکته : در رابطه با بیمه نامه‌های صادره عمر و پس انداز با پوشش تکمیلی معافیت از پرداخت حق بیمه به خاطر از کارافتادگی بیمه شده ( بیمه شده باید همان بیمه گذار باشد ) و بعد از این که از کارافتادگی بیمه شده با نگاه به شرایط الحاقی منظم به بیمه نامه به تائید پزشک مورد اعتماد شرکت رسید. حق بیمه ‌های باقی مانده تا اتمام مدت بیمه به عنوان غرامت به حساب حق بیمه یک جا برای بیمه گذار لحاظ می شود . در حقیقت حواله به نام شرکت صادر می‌شود و همچنان اصل سرمایه به شرط زنده بودن بیمه شده در اتمام مدت بیمه و در صورت تحقق شرط بالا در مدت بیمه نامه در تعهد شرکت باقی می ماند .

منشا از کار افتادگی و شرایط بازنشستگی

از نظر یک وکیل ازکارافتادگی رخ دادن یک حادثه و اتفاق یکی از عوامل و شرایط اصلی و اساسی از کار افتادگی است . شدت و میزان ‌ از کارافتادگی ناشــی از حوادث شغلی در ایران به نسبت استانداردهای جهانی بسیار بالاست و این مسئله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت .

چرا گرفتن وکیل از کارافتادگی

با توجه به اینکه احتمال بروز حادثه برای کلیه اشخاصی که در کارگاه مشغول به کار هستند وجود دارد ، به همین خاطر شرایط مربوط به سابقه و سن برای برخورداری از مستمری جهت چنین مواردی بســیار آسان و ساده است . به شکلی که به صرف داشتن ارتباط کاری بین کارگر و کارفرما و تایید اشتغال بر طبق قانون کار، کارگر حادثه دیده می تواند از مزایای مربوط به مستمری ازکارافتادگی و درمان بهره مند شود .

آیا وکیل از کارافتادگی کمکی می کند

به همین خاطر در از کار افتادگی ناشی از کار در صورت تایید حادثه توسط مراجع قانونی ( اداره کار محل و سازمان تامین اجتماعی ) بیمه شده بدون توجه به سابقه و سن می تواند از مستمری از کارافتادگی استفاده کند.

حال برخی مواقع ممکن است که بیمه گر از قبول شرایط از کار افتادگی سر باز بزند و شما نتوانید به حقوق خود به عنوان بیمه شده برسید .

سخن آخر

اگر شما قصد دارد از کارافتادگی بگیرید و نمی دانید که می شود یا خیر، بهتر است از مشاوره حقوقی حضوری یا تلفنی ما استفاده کنید و مطمئن شوید که آیا وکیل ازکارافتادگی هستند یا خیر و سپس شروع به مشاوره گرفتن کنید و در صورت تمایل سوالات خود را مطرح کنید.